کنکور دو مرحله ای 1401

هر ساله آزمون بزرگ کنکور برای دانش آموزان در رشته های مختلف برگزار می شود که  سرنوشت تحصیلی آن ها را مشخص می کند. در سال های اخیر در مورد تغییر در نحوه برگزاری این آزمون زمزمه های زیادی شنیده شده است که برخی از آن ها تائید شده و اجرای آن ها مزیت های فراوانی را به همراه داشته است. در تازه ترین خبر های منتشر شده در مورد کنکور 1401 دو مرحله شدن آن است که با استقبال و رای مثبت اکثر جمعیت علمی کشور همراه بوده است. در ادامه در مورد این که کنکور دو مرحله 1401 چگونه است؟ و این که در سال های 1401 و 1402 کنکور دوبار در سال برگزار خواهد شد اطلاعاتی را آورده ایم همراه ما باشید. 


خبر برگزاری کنکور دو مرحله ای 1401:

طبق گفته رئیس سازمان سنجش در سال 1401 کنکور دوبار در سال و در ماه های دی 1401 و تیر 1402 برگزار خواهد شد به عبارتی آزمون کنکور به صورت دو مرحله ای و در نیمه اول تیر ماه و در نیمه دوم دی ماه برگزار می شود. از این پس آزمون کنکور دوبار در سال یکی قبل از عید و یکی بعد از عید خواهد بود. 

شرایط شرکت در کنکور دو مرحله 1401 به این صورت است که دانش آموز دوبار ثبت نام می کند ولی پذیرش او با بالاترین نمره و سوابق تحصیلی انجام می شود. دانش آموز مختار است که در یکی از این آزمون ها شرکت کند و یک نمره کنکور داشته باشد و یا این که در هر دوی آن ها شرکت کند و دو نمره کنکور کسب نماید. 


مزایای برگزاری کنکور دو مرحله ای 1401

همواره کنکور سراسری یرای دانش آموزان و خانوده هایشان از اهمیت بالایی برخوردار بوده است، چرا که این آزموان تعیین کننده سرنوشت فرد در آینده تحصیلی و شغلی خواهد بود. بدین ترتیب دانش آموزان برای کسب بهترین نمره و داشتن شرایط عالی برای ورود به بهترین دانشگاه و رشته تحصیلی گروه آزمایشی رشته خود نهایت تلاش را می کنند؛ اما همیشه شرایط مطلوب برای همه یکسان نیست و ممکن است برخی از مشکلات و اتفاقات سبب شوند که یک دانش آموز نتواند با وجود آمادگی بالایی که دارد در سر جلسه کنکور حاضر شود. برای مثال: بیمار شدن و نداشتن حال جسمی خوب برای حضور در جلسه کنکور یا افزایش ناگهانی استرس و اضطراب و نامساعد شدن حال جسمی فرد و همچنین دلایلی همچون خواب ماندن و نرسیدن به جلسه و غیره. 

بدین ترتیب هر سال موارد این چنینی بسیار بودند که با نداشتن شرایط عالی برای حضور در کنکور زحمات و تلاش های یکساله آن ها بر باد می رفت، اما با تصمیمات اخذ شده برای کنکور سال 1401 و 1402 تعیین شده که کنکور به صورت دو مرحله و دوبار در سال برگزار شود تا دیگر شاهد از دست رفتن زمان برای یک دانش آموز پرتلاش و کوشا نباشیم. علاوه بر این دانش آموزی که نتیجه دلخواه خود را در مرحله اول به دست نیاوره است می تواند با تلاش بیشتر در آزمون مجدد و زمان کمتر از یکسال دوباره آزمون بدهد و به هدف خود برسد. 


تاثیر معدل در کنکور دو مرحله ای 1401

در مورد تاثیر معدل و سوابق تحصیلی در کنکور با توجه به بیانیه هایی که سازمان سنجش اعلام نموده است باید گفت به طور کلی 40 درصد است که در اطلاعیه ای به صورت زیر درصد بندی شده است.

  • سال 1402 و 1403 سوابق تحصیلی تنها شامل پایه دوازدهم می باشد که 40 درصد سهم دارد و 60 درصد سهم کنکور است.
  • سال 1404 سوابق تحصیلی شامل پایه دوازدهم و یازدهم که 50 درصد سهم دارد و 50 درصد هم سهم نمره کنکور است. 
  • سال 1405 سوابق تحصیلی شامل پایه دوازدهم و پایه یازدهم و پایه دهم  است که 60 درصد سهم خواهد بود و 40 درصد هم سهم کنکور است. 
  • طبق  مصوبات سازمان سنجش دروس عمومی در کنکور 1402 به بعد حذف خواهد شد و آزمون کنکور تنها از دروس اختصاصی 5 رشته نظری گرفته خواهد شد. 

توجه داشته باشید که خبر های منتشر شده در مورد این که معدل سه سال آخر یعنی دهم، یازدهم و دوازدهم در نتیجه کنکور تاثیر گذار هستند هنوز قطعی نمی باشد و فعلاً تنها معدل سال دوازدهم در نتیجه کنکور 1401 و 1402  مدنظر خواهد بود.

نکته دیگری که دانش آموزان باید به آن توجه داشته باشند این است که برای ورود به رشته های پرطرفدار و تاپ همچون پزشکی و دندانپزشکی و فرهنگیان و غیره باید سخت درس بخوانید و توجهی به 40، 50 و 60 درصد تاثیر سوابق تحصیلی نداشته باشید، چرا که این درصد ها برای رشته ها و دانشگاه های درجه دوم و سوم که مورد نظر دانش آموزان است تاثیر خواهند گذاشت. 


ظرفیت پذیرش دانشگاه ها در کنکور دو مرحله ای 1401

به طور کلی باید بگوییم که با دو مرحله ای شدن آزمون کنکور هیچ تغییری در بودجه بندی، میزان سختی و تعداد سوالات ایجاد نمی شود و هر مرحله کنکور در هر نیمه از سال به مانند کنکور های قبلی استاندار بوده و سازمان سنجش و آموزش کشور وظیفه دارد که کیفیت برگزاری آزمون ها را تامین نماید. از طرفی برخی افراد معترض اند که با دو مرحله شدن کنکور امکان کاهش شدید ظرفیت دانشگاه ها وجود دارد که در این مورد باید بدانید برگزاری چند مرحله ای کنکور 1401 ربطی به کاهش یا افزایش ظرفیت دانشگاه ها نخواهد داشت و ظرفیت ها تغییر نمی کنند و تنها این شانس قبولی است که برای دانش آزمون بالاتر می رود به طوری که افراد در هر چند ماه یکبار کنکور می دهند و با تجربه چندباره کنکور خیلی راحت می توانند بهترین رتبه و نمره را به دست آورند.